Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem šířil fake news

Když se narodíte, nemáte v hlavě vůbec nic, to je bez debat! A musíte do ní ta data nějak dostat. Většinou to není problém, protože dětský mozek je na to stavěný. Ale ne vždy všechno vyjde...

Jako malý jsem měl kupříkladu problém rozlišit, jaký je rozdíl mezi situací, kdy je táta na šichtě nebo na fušce. Z mého pohledu to bylo totéž, protože tam i tam dělal totéž, a tak jsem ta slova volně zaměňoval a někdy se trefil a jindy ne. Zároveň mi nebylo jasné, proč táta někdy řekne, že jde na šichtu, když ve skutečnosti jde do práce. Ale budiž...na světě existují synonyma. Prostě když jde do práce, tak jde zároveň na šichtu a když jde na šichtu, tak jde zároveň do práce. Ekvivalence - jasná věc!

Jednoho dne jsme měli jít na pohřeb. Už den předtím o tom rodiče mluvili. Už nevím, kdo zemřel, jen vím, že to nebyl někdo, kdo by nás pravidelně navštěvoval, protože z mého pohledu „nikdo nechyběl“. Vůbec jsem netušil, co je to pohřeb. Bral jsem to stejně jako když máma jednou řekla, že jedeme na lední revue. O tom jsem taky neměl žádnou představu, co by to mohlo být, ale máma říkala, že je to krásné, tak jsem se tak nějak těšil, přestože pro mě to znělo jen jako jakési zaklínadlo. Ale to jsem už moc odbočil...

Když pak přijel strejda, nasedli jsme do auta a jeli na pohřeb. Příští hodinu jsme strávili v kostele a následně na hřbitově. Aha...tak tohle je tedy ten pohřeb, řekl jsem si...to znám.

Asi za půl roku jeli rodiče do Bohumína na hřbitov posvítit na hrob babičce Angeli (z otcovy strany), která měla zrovna x-té výročí úmrtí a mě a mou starší sestru nechali doma samotné. V tom zazvonil telefon:

Prosím?

To je Josífek, že? Josífku, máš mamku doma?

Ne, mamka s taťkou jeli do Bohumína...na...(jak se to jenom jmenuje?!)...na pohřeb.

Cože?! Na pohřeb? A kdo umřel?

Babička.

Tak babička umřela? Tak to je mi moc líto. A že mamka nic neřekla! No, asi toho má teď moc. Borok ďoucha (nářečím „chudák holka“).

Hmmm... (...no jo, už je to tak...)

A proč to má v Bohumíně!?

... (...jak to mám asi tak vědět?!)

No, to je asi jedno...řekni mamince, že ji večer zavolám, jo? Řekni, že volala paní Lída.

Dobře.

Tak ahoj.

...

Než se rodiče vrátili, moje dezinformace si už žila vlastním životem. Večer pak začaly přicházet kondolence a já musel s pravdou ven. Jenže...jak jsem mohl jít s pravdou ven, když jsem ze svého pohledu nelhal?

Autor: Josef Ulman | úterý 31.1.2023 22:19 | karma článku: 16,62 | přečteno: 547x
  • Další články autora

Josef Ulman

Záminka a důvod nejsou synonyma

Jaký dojem by na vás udělala žena, která by tvrdila, že byla právě znásilněna tlustým černochem? Možná by vám to přišlo lhostejné, možná by vám jí bylo líto, možná by tato informace ve vás vyvolala vztek...

30.3.2024 v 15:20 | Karma: 34,57 | Přečteno: 2831x | Diskuse| Ostatní

Josef Ulman

Deset důvodů proč je migrace vážný problém

Migrace není a priori negativní jev a nezřídka může být přínosná. Pro obě strany - tedy jak pro migranty tak pro hostitelskou zemi. Jsou země, kde migranti tvoří většinu obyvatel (SAE).

25.3.2024 v 17:57 | Karma: 31,51 | Přečteno: 791x | Diskuse| Ostatní

Josef Ulman

Ja ně prarassijskij...!

Včera jsem na jednom fóru dostal tip na video nechvalně proslulého Petra Hájka, ve kterém dělá rozhovor s Jindřichem Rajchlem.

18.3.2024 v 10:10 | Karma: 23,51 | Přečteno: 702x | Diskuse| Ostatní

Josef Ulman

Zničili jsme Šárku

Šárka bývala na základní škole naší třídní premiantkou. Pokud by se jednalo čistě o inteligenci, stačilo by to na první místo, které by však nejspíše bylo dělené, neboť v tomto ohledu nás o parník vyloženě nepřevyšovala.

16.3.2024 v 10:50 | Karma: 23,22 | Přečteno: 713x | Diskuse| Ostatní

Josef Ulman

Jak nám Ukrajinci sebrali důchody

Názory si nejsou rovnocenné. A ani nemohou být, pokud jeden vychází z faktů a druhý z pocitů. Minulý týden vyšel na nejmenovaném konkurenčním serveru článek ohledně nákladů na sociální dávky ukrajinských uprchlíků.

26.2.2024 v 15:55 | Karma: 37,33 | Přečteno: 7447x | Diskuse| Ostatní

Josef Ulman

Drobná i větší úskalí exotického cestování

Slovo exotika má poněkud širší význam, než v jakém kontextu bude použito v tomto článku. Článek se bude týkat spíše jen tropické či subtropické oblasti.

13.1.2024 v 14:28 | Karma: 16,21 | Přečteno: 324x | Diskuse| Cestování

Josef Ulman

Chceme mír, ale ne tak úplně...

Ti, co používají Facebook, vědí, že jeho algoritmus vyhodnotí témata, o která mají zájem a následně jim předkládá články, příspěvky a diskuzní skupiny, které se tímto tématem zabývají.

25.12.2023 v 20:13 | Karma: 34,53 | Přečteno: 2916x | Diskuse| Ostatní

Josef Ulman

Konspirační teorie a jejich oběti

Co je to konspirační teorie? Konspirační teorie je vysvětlení údálosti za pomocí rozsáhlého spiknutí většinou nějakých elit.

1.10.2023 v 12:31 | Karma: 28,52 | Přečteno: 3161x | Diskuse| Společnost

Josef Ulman

"5 fází dezolé" aneb jak být loserem do konce života

Existuje 5 fází, kterými si nakonec projde většina dezolátů. Všechny mají společnou jednu základní příčinu, kterou je odtržení od reality. Ti bystřejší si celým cyklem projdou pouze jednou...

23.9.2023 v 15:39 | Karma: 42,74 | Přečteno: 9919x | Diskuse| Ostatní

Josef Ulman

Střelba do vlastních řad

Roky se zabývám dezinformacemi, manipulacemi a jejich šiřiteli, čemuž nakonec odpovídá i můj zdejší blog, který tvoří jen nepatrný střípek. Samozřejmě jsem také členem různých skupin, které se tímto také zabývají.

28.8.2023 v 21:31 | Karma: 18,00 | Přečteno: 842x | Diskuse| Ostatní

Josef Ulman

Africká nenávist - 3. díl

V minulých dílech jsem psal o tom, jak je Afrika silně proruská, o vnitřní frustraci Afričanů i o tom, jak nás (respektive západní svět) nenávidí. Minulý článek mi byl stažen z hlavní stránky, nicméně - pravdu nezměníte tím, že..

5.8.2023 v 19:06 | Karma: 33,85 | Přečteno: 1534x | Diskuse| Ostatní

Josef Ulman

O rozkradené republice

Tento článek nebude objevný ani za mák. A vlastně není ani primárně určen čtenářům iDnes, protože těm je spousta uvedených souvislostí jasná. Ale třeba už na podobném nejmenovaném serveru obsahujícím „novinky” ze světa...

17.7.2023 v 18:45 | Karma: 25,50 | Přečteno: 1100x | Diskuse| Ekonomika

Josef Ulman

Těžký den

Dneska ráno, jen co jsem vstal, hned jsem vjeděl, že dnešní den bude stát úplně za hovno. Prostě jsem měl takový pocit a já mám na takové věci čuch!

14.6.2023 v 20:50 | Karma: 10,90 | Přečteno: 300x | Diskuse

Josef Ulman

Rok lží Massima Mazzucca

V diskuzi s dezoláty se denně dovídám mimo jiné jednu opakující se zprávu - že jsem neinformovaný a vycházím z prolhaných mainstreamových médií, která mi pravdu samozřejmě neřeknou...

7.5.2023 v 20:20 | Karma: 29,90 | Přečteno: 2507x | Diskuse| Ostatní

Josef Ulman

Stručná analýza Koránu

Pojem “analýza” berte v tomto případě trochu s rezervou. Je to spíše taková recenze s několika zásadními nedostatky. Přesto si myslím, že pro ty, kteří Korán nečetli, ale zvažují to...

17.4.2023 v 23:30 | Karma: 23,25 | Přečteno: 749x | Diskuse| Ostatní

Josef Ulman

Chcimíři mír nechtějí

Vždy, když použiji nějaký nový lidový pojem, okamžitě se vyrojí spousta lidí, kteří si žádají jeho definici, přestože jim je tento pojem známý, protože ho jsou plné internetové diskuze a sociální média a hlavně - je intuitivní.

8.4.2023 v 16:10 | Karma: 31,53 | Přečteno: 1418x | Diskuse| Ostatní

Josef Ulman

Za prvé nevím, co to je a za druhé tě to uráží!

Určitá skupina lidí, kterou dnes nebudu nijak označovat (ona se stejně pozná sama), má poslední dobou časté nutkání ohánět se fašismem.

30.3.2023 v 14:55 | Karma: 24,52 | Přečteno: 944x | Diskuse| Ostatní

Josef Ulman

Manipulační techniky proruských dezolátů 3. díl - Praktická ukázka

Tak jsem se dozvěděl, že žádní dezoláti neexistují, případně jsou to prostě lidé s jiným názorem. Nebo že existují, ale je to zcela marginální skupina. Tak jo...pojďme se na ně podívat...

20.3.2023 v 18:00 | Karma: 40,14 | Přečteno: 5006x | Diskuse| Ostatní

Josef Ulman

Manipulační techniky proruských dezolátů 2. díl - Ovečky

Někdo by mohl očekávat, že dezoláti typu ovečka nejsou jako studijní materiál příliš zajímaví. Že jen slepě poslouc

19.3.2023 v 13:20 | Karma: 23,81 | Přečteno: 761x | Diskuse| Ostatní

Josef Ulman

Manipulační techniky proruských dezolátů 1. díl - Pasáčci

Dezoláty můžeme obecně rozdělit na dvě kategorie - pasáčky a ovce. Význam by měl být intuitivní - pasáček je ten, kdo dezinformace tvoří, ovce jsou pak jejich konzumenti a přeposílatelé.

16.2.2023 v 21:29 | Karma: 28,96 | Přečteno: 917x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 28
  • Celková karma 30,03
  • Průměrná čtenost 2226x
Nemám předem jasno, na čí straně budu stát. I nepřítel může mít někdy pravdu a naopak. Jako ajťáka mě nezajímá politická korektnost, pouze 1 nebo 0.

Protože trpím fóbií z pomlček, používám spojovníky, přestože je to stylisticky špatně.

Přesto, že jsem hned v několika článcích zmínil definici slova dezolát, neustále se objevuje tatáž otázka doplněná o manipulaci, kterou mi podsouvá definici zcela jinou, dávám to rovnou do popisku blogu. Dezolát je "protagonista dezinformační scény, většinou trvale nespokojený jedinec na okraji společnosti, který si životní frustraci kompenzuje odmítáním společenských autorit a příklonem ke konspiračním teoriím a politickému extrémismu". Zapamatujte si to a už se mě na to neptejte. Čili ne, dezolát není člověk "s jiným názorem". Tedy pokud nešíří dezinformace, tak to, alespoň pro mě, není dezolát.

Seznam rubrik